MENU

Tvoje “chytrý hodinky” nejsou zas tak chytrý..

8. 2. 2021 Výživa a recepty plné bílkovin, Tréninky a mobilita

Taky trpíš tou moderní posedlostí nosit tvoje chytrý hodinky všude a pořád?

Podíváme se spolu na to, jestli to za to vůbec stojí a pomáhá ti to k výsledkům, který chceš.

Projdeme si spolu 4 důvody, proč je počítání SPÁLENÝCH kalorií „chytrejma hodinkama“ dost problematický…

  1. DŮVOD = NEPŘESNÉ ALGORITMY VÝPOČTŮ

První věc, kterou si musíme přiznat, je fakt, že většina běžně dostupných chytrých měřáků se běžně sekne:

= o cca 30% v jejich výpočtu tvého denního výdeje

= o cca 23% v jejich výpočtu tvého tréninku/aktivity

Přečti si to ještě jednou…20-30% MIMO!

A ano, myslíš si správně, ve většině případů směrem nahoru nadhodnotí kalorie, který ve skutečnosti tvoje tělo pálí.

Zajímavý fakt: Při studii top atletů, kteří dokážou trénovat nejtvrději na světě, byly zjištěny maximální čísla spálená za hodinu kolem 600-700kcal.

Použité byly přesné laboratorní metody a ultra-tvrdý trénink, který běžný člověk nemá šanci zvládnout.

Chci tím jenom říct, že zapomeň na 1000 kcal za hodinu běhu/tréninku apod.

  1. DŮVOD = KAŽDÝ JEDINEC PÁLÍ KALORIE UNIKÁTNĚ JINAK

Existuje spousta faktorů, které ovlivní tvoje individuální pálení energie/kalorií při tréninku i během dne.

Patří mezi ně:

  • tvoje unikátní GENETIKA (obzvláště gen FTO, který je dědičný) může způsobit až o 160kcal méně spálených kalorií za den
  • lidé s hnědým tukem(tuková tkáň obsahující víc mitochondrií) spálí až o 400kcal více za den 
  • SPÁNKOVÁ DEPRIVACE (ano, dobrý den…) za JEDINOU noc, může snížit množství spálených kalorií přes den o 5-20% 
  • HORMONY při menstruačním cyklu můžou dámám pěkně rozházet jejich bazální metabolismus v řádu 100-200kcal/den (oh shit baby)

Myslíš, že tvoje „super hodinky“ nějakým zázračným způsobem ví o těchto věcech?

Ano, tušíš správně…tak daleko zas technologie ještě nepostoupila.

  1. DŮVOD = CO A KOLIK JÍŠ OVLIVNÍ TVŮJ VÝDEJ

Pokud se dostaneš do kalorického plusu aka jíš víc, tvůj metabolismus se zvýší. Nicméně ne každý metabolismus není stejně adaptabilní.

Při zvýšeném příjmu o 1000 kcal/den po dobu 8 týdnů nabrali lidé ve studii od necelého 1kg až 4kg.

A navíc, určitá makra potřebují na jejich trávení víc energie, než jiná.

Bílkoviny – 25-30%

Sacharidy – 5-10%

Tuky – 0-3%

Což znamená, že tvoje tělo vlastně potřebuje ENERGII na to, aby strávilo jídlo.

O čemž tvoje hodinky samozřejmě vůbec nemají tušení.

  1. DŮVOD = HISTORIE TVOJÍ VÁHY OVLIVNÍ SPÁLENÉ KALORIE

Řekněme, že začneš „dietovat“ a tvoje váha se dostane dolů o 10%.

Protože jsi v kalorickém deficitu delší dobu, tvůj mozek si myslí, že venku je krize a že se snažíš umřít hlady.

Proto přepne tvoje tělo do šetřivého módu a donutí tě podvědomě hýbat se méně a pomaleji a dokonce i tvoje svaly budou víc efektivní a při tréninku spálí méně kalorií.

Takže zatímco „chytrý“ výpočty/aplikace a tvoje hodinky ukáží tvůj metabolismus na např. na 1800 kcal, ve skutečnosti to bude něco kolem 1550 kcal.

….

Takže co z toho všeho plyne?

Výpočty spálených kalorií budou vždy OBROVSKY nepřesný (pokud nežiješ v laboratoři).

A dokud vývoj a věda nepřijdou s něčím víc spolehlivým, doporučuju se spolehnout na následující jednoduchý pravidla.

  1. Trénuj tak, aby tvoje tělo udrželo/postavilo maximální množství SVALŮ (obzvláště při úbytku tuku).
  2. Trénuj s myšlenkou ukázat si, jak úžasný tvoje tělo je a co zvládne a že se chceš cítit po každém tréninku skvěle a LÉPE
  3. Trénuj pro lepší VÝKON, ENERGII a zdraví…ne pro maximum spálených kalorií.
     

Jestli chceš dostat svoje kila dolů?

Trénuj jak ti vyhovuje, s frekvencí, která je udržitelná a sleduj svojí váhu.

Jakmile se přestane hýbat směrem dolů, použij tu největší PÁKU v tomhle procesu = VÝŽIVU (ale to až někdy jindy).

A co s tvýma „chytrýma hodinkama“ teď? 

Použij je na měření vzdálenosti chůze, soutěž s někým, kdo ujde každý den víc jak 10tis kroků a motivuj se s nima tím správným směrem.

Nebo je nos jen na parádu, některý nevypadají tak špatně 🙂

Komentáře k článku

Zatím nebyl přidán žádný komentář, buďte první.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *